هشدارهای تربیتی برای کودکان
 
یار دبستانی ها
دو شنبه 29 دی 1393برچسب:, :: 16:2 ::  نويسنده : سارا محمدی
2- تحریکات به موقع در نظر کودک می‌تواند باعث تغییرات در اندازه و اعمال شیمیایی مغز شود. آزمایش روی هزاران حیوان به این نتیجه انجامیده است که حتی حیواناتی که از طریق نژاد خود کم هوش بودند، با تحریکات لازم از حیوانات نژاد با هوش جلوتر افتادند.
3- بدانید که ارتباط بین وراثت و محیط بسیار پیچیده است و محیط خوب می‌تواند باعث رشد، شکوفایی و باروری هوش گردد و استعدادهای ژنتیکی را به فعلیت رساند. چنان که اگر فرد با استعدادی مثل ادیسون هم به دنیا بیاید، اگر محیط پویا نداشته باشد، شاید عقب افتاده گردد.
4- در سال‌های نخستین، محیط اثرهای خیلی سریع و بیش‌تری در مغز کودک دارد و تأثیر آموزش در دوران کودکی با سنین بالاتر تفاوت دارد و از این جهت است که می‌گویند تا چهار سالگی نصف ظرفیت فکری کودک و تا هشت سالگی حدود 70 تا 80 درصد آن رشد می‌کند و میزان هوش یک فرد در نهایت تا هجده سالگی رشد دارد. طبق نظریه‌ی دانشمندان میزان هوش یک کودک در چهار سال اول به اندازه‌ی سیزده سال بعد از آن است. پس وظیفه‌ی شما در دوران کودکی خیلی مهم و کارساز می‌باشد.
5- بهترین سال‌های آموزش خواندن و نوشتن بین 4 تا 5 سالگی است و باید غیر مستقیم و با شوق و علاقه باشد، هم چنین لازم است کودک هر آن چه را دوست دارد بیاموزد. پس بر شماست که هرگز این موقعیت‌های بسیار حساس را از دست ندهید؛ ولی باز تأکید می شود که آموزش همراه با روش خشن و خشک، کارآمد نیست.
6- فجیع‌ترین اشتباه این است که بگوییم نباید کودک قبل از 6 سالگی آموزش ببیند؛ زیرا بدین ترتیب بهترین دوران را از دست داده‌ایم؛ اما آموزش سخت و شدید تأثیر منفی دارد.
7- هیچ وقت به کودکان تیز، کنجکاو و توانمند، شیطان نگویید؛ بلکه در صدد باشید که از همه‌ی استعداد آن‌ها در جهات مختلف مثل بازی، نقاشی و کارکردن استفاده کنید و حتی از ابتدای کودکی درصدد تحریک کودک باشید؛ برای نمونه اگر به یک کودک 5 روزه یک شی ء قرمز نشان دهید، او را تحریک می‌کنید.
8- بدانید که فرزند عزیز شما استعداد غریزه، و شایستگی دارد و این یک میل باطنی است. فقط یک مانع وجود دارد و آن هم شما هستید. اگر خدای ناکرده بد برخورد کنید، شما هر چه بیش‌تر طفولیت انسان‌ها را مورد بررسی قرار دهید، بهتر است به این نتیجه می‌رسید که در این سنین فقط جنبه‌ی رشد را نباید در نظر گرفت؛ بلکه این سال‌ها زمان فعال‌سازی، کسب آموزش و معلومات است و کودکی خوش‌شانس خواهد بود که اطلاعات و تجربیات زیاد کسب کرده باشد. پس بکوشید دست کم روزی دو ساعت کلاس آموزش غیر مستقیم همراه با شادی برای فرزندان خود بگذارید. با او بگویید؛ بخندید؛ بازی کنید؛ کشتی بگیرید؛ توپ و آب بازی کنید. حتی اگر فرزندتان خیلی کوچک باشد، این امر تأثیر فراوان در پیشبرد او خواهد داشت. آن چه مهم است به وجود آوردن احساس  لذت شادی در کودک است تا شوق یادگیری در او زیاد شود و هیچ‌گاه فکر تنبیه یا محرومیت هم نکند؛ یعنی مادر به او نگوید که اگر انجام ندهی قهر می‌کنم!! 
 
منبع: وبسایت http://moshavere.org/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: